dinsdag 21 mei 2024

Hoog in de wolken.....

De dag begon al onheilspellend. Donkere wolken trekken samen in de vallei van Livigno en beginnen al meteen hun gal te spuwen, lees: het begint te regenen. De meteo op het internet gaf dezelfde voorspellingen als op TV, regen en in hoge gebieden kans op sneeuw. We zaten hoog, dus we konden ons aan iets verwachten. De avond ervoor was nochtans mooi geรซindigd. Rustdag, en dan houden wij er aan (de matrassenmannen dus) om de medewerkers te trakteren op een typisch Belgisch drankje. Iets wat we telkenmale doen, hetzij op het einde van de Giro (een fles 'Trois monts'), hetzij op de rustdag. Dit jaar was het Duvel. Gekend en geroemd voor zijn mooie kleur, goede smaak, een inhoud van 33 cl (8 cl meer dan een gewoon pintje) en behoorlijk sterk, zonder 'te straf' te zijn. 


De afspraken werden gemaakt met de uitbater van het restaurant zodat dit mogelijk was. Meer nog, waar men in Belgiรซ een ontkurkingsrecht dient te betalen per fles, hebben ze de taak op zich genomen dit volledig zelf en gratis te doen. (ontkurkingsrecht: prijs per fles die moet betaald worden om te openen omdat de drank niet aangekocht werd in het restaurant). Wij fier als een gieter en zo goed als alle medewerkers tevreden. Uiteraard niet alle medewerkers, een aantal van hen drinkt geen alcohol of heeft er niet altijd zin in. Bang van het onbekende..... ๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜Ž Geen nood, dan hebben wij meer....hihi....

Terwijl we zo bezig zijn horen we plotseling van het zuiverste West-Vlaams dat er maar bestaat (uit onze streek dus). Iemand uit de ploeg van Bahrein. Je linkt niet meteen een West-Vlaming aan dit team, maar er zit er toch eentje tussen. Loรฏc Segaert. Je kent hem wel, broer van Alec Segaert, vermaard tijdritspecialist en wereldkampioen van Lendelede. Het wordt een gezellige avond en hij 'zet zich bij'. Vragende ogen rondom ons.... is dat nu jullie taaltje? Wij fier: yep, van het zuiverste West-Vlaams. Ze verzoeken om simultane vertaling... maar dit lukt niet. De verhalen komen te snel, de uitspraken te streekgebonden en we zouden teveel tijd verliezen. Loรฏc, nog een jonge kerel, vol ambitie, die het zal maken, net als zijn broer. Minstens evenveel ambitie, welbespraakt en een graag geziene gast. Na het gesprek gaat hij verder met zijn ploeg, waarop 'onze mensen' vragen of we aan het solliciteren zijn bij Bahrein. Opmerkelijke geesten hadden opgemerkt dat we de dag ervoor ook al tegen elkaar bezig waren. Wij waren ons van geen kwaad bewust, maar schrandere geesten lagen op de loer en zagen al verbanden en verbonden gesmeed. Niets is minder waar. We blijven 'the yellow bee's' trouw. 


Maar genoeg gepraat over de vorige avond. Vandaag is een belangrijke dag voor de klassementsrijders, de klimmers of de vrijbuiters. Lang, zwaar (veel 'bergen' te beklimmen) en koud en nat regenweer. Zoals eerder al gezegd regende het van 's ochtends vroeg. Niet zomaar regenen maar met bakken uit de hemel, bij een temperatuur van 4 graden Celsius. Niemand heeft er zin in. Noch de medewerkers,  noch de renners, noch de motards, noch andere begeleiders. Iedereen staart sip naar de  hemel. Wat eergisteren prachtig blauw en schitterende natuur was geeft nu een troosteloze blik. Ongelooflijk hoe een landschap zo kan veranderen. Je zou er zowaar depressief van worden. 


Terwijl iedereen zich klaar maakt en de renners reeds opgekleed (als renner wel te verstaan) in de wagens kruipen bereikt een verontrustend bericht ons. De rennersvakbond gaat in conclaaf. Het gaat over de weersomstandigheden maar meer nog om de veiligheid van de renners. De herinneringen van de valpartij van Wout Van Aert, Vingegaard en nog vele anderen in het seizoens begin zit nog fris in het geheugen. De schrik zit er dik in. Als je weet dat het pijpenstelen regent en dat de Italianen het gepresteerd hebben om (in vele plaatsen) daags voor de wedstrijd er voorbij trekt, nog snel een nieuw laagje asfalt te leggen..... De olie druppelt van het wegdek. Een glijbaan zou er jaloers van worden. Voor de renners primeert de veiligheid, voor de organisatie het financieel geldgewin. Het belooft een lange en harde discussie te worden..... de regen valt verder met bakken uit de hemel. Wij doen ons werk en vertrekken alvast naar het volgende hotel. 235 km ver, over Zwitserland en met een tijdsraming van dik vier uur. Met andere wegen: bergwegen op en neer en weg en weer. Je zou er slaperig van worden. Voor vertrek nog snel een foto genomen van de fiets van Pogi en weg zijn we. 






Het weer gaat van kwaad naar erger. We rijden door Zwitserland om er snel te zijn, maar ook daar regent het, erger nog, waar we het parcours naderen begint het te sneeuwen. Ondertussen laait de discussie tussen de renners en de organisatie hoog op. Er is zelfs sprake van een algemene staking. Benieuwd of de 'soep zo warm gegeten wordt'..... 


















We gaan een lang verhaal kort maken. Uiteindelijk komt men tot een vergelijk. De presentatie van de renners gaat door op de plaats waar de start voorzien was (Livigno) waarna het circus zich verlegt tot op een afstand van zo'n 120 km van de eindmeet. Niet iedereen is tevreden, maar dat zijn de consequenties van een compromis. Vergelijk het zo'n beetje met een huishouden. Als man kan je ook niet alles krijgen. Je moet veel vragen om een ietsje pietsje.....enz..... oei, ik begeef me op glad ijs. Om tot hetzelfde resultaat te komen. (de man zegt uiteindelijk altijd ja....denk ik.... ๐Ÿ˜‡๐Ÿ˜ˆ)

Soit, we rijden verder naar ons hotel en komen er aan na een rit van zo'n vijf uur. Moe 'van tsjolen' zeggen ze bij ons.... moe van het wachten zonder vooruitgang in het vooruitzicht... zeggen ze elders. Elk zijn taaltje. We frissen ons op en willen een toertje doen in het Wellness centrum. De opdracht ziet het echter anders. Even later zitten we op onze knieรซn.... (nee, niet voor het Maria beeld)... om te stofzuigen. De wagens zijn vuil. Modder, regen, in- en uitstappen..... Er is serieus wat werk aan. Om nog maar te zwijgen van de buitenkant. Sneeuw maakt zwarte vlekken. Tomme toch, er is werk aan de winkel. Sneeuw moet witte vlekken geven.... soit, we maken er ons niet druk om. Kuisen is de opdracht, en graag snel. We gaan om 21.30 uur aan tafel. Wie de grootste brokken niet wil verliezen moet er als de kippen bij zijn..... Gelukkig voor ons, we hebben de grootste brokken..... ๐Ÿ˜‰





En nee, het is niet alleen Philiep die werkt. Maar er moet toch iemand de foto's nemen.... en toevallig ben ik dit. Een mooi momentje van rust en ontspanning.... ๐Ÿ˜‡ Slaap wel!



16 opmerkingen:

  1. Amaai, wat een weer. Hier mooier hoor. En wat een renner die boxcatcher. Kan je hem niet overtuigen om bij jumbo te komen? Jammer van al de tegenslagen binnen jumbo. Hier morgen een spannende dag. Seppe wordt geopereerd.. dit kan wel 7uur duren. Vingers cross. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei, dat is serieus. Veel sterkte voor Seppe, we duimen dat alles voorspoedig verloopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Was idd een heel mindere dag, allez klimatologisch toch! Gelukkig konden jullie voldoende calorieรซn binnen krijgen op het einde van de werkdag, lees ik toch! Op naar the next Day!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En ik die dacht dat jullie in de Giro zaten, het had meer weg van de Mount Everest met dat weer. Wim, wat die compromis betreft tussen man en vrouw: Altijd ja zeggen en toch uw goesting doen. Zo hou ik dat al bijna 34 jaar vol en zo is zij gelukkig en ik getrouwd ๐Ÿคฃ๐Ÿ˜‚ Vergeet niet dat de laatste loodjes het zwaarst zijn, maar hopelijk Duvel's genoeg. Geniet er van, dat doen wij op het thuisfront ook. Groeten van Johan St uit het regenachtige Geluveld ๐Ÿ˜œ๐Ÿ‘

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zodoende dus al bijna alles beleefd in de Giro, maar we zijn nog altijd 100% gefocust hoor!

      Verwijderen
  5. De andere kant van de munt Wim, zoals de mekaniekers, eerst op, en laatst in bed, en renners moeten beter beschermed worden...ik zag de afdaling van de voorlaatste berg, en ik zit in mijn sofa met billen geknijpt...wat moet er in de hoofden van de renners wel gebeuren, dood angst komt in gedachten...vele groeten vanuit het noorden van Ierland, hier hebben we geen regen gezien sinds verleden week, het moet ook een rekord zijn, laat de Duvel maar smaken, mijn bewondering hebben jullie zeker"" Den Dany

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, een grote ronde is altijd een beetje circus en renners hebben soms niet veel te zeggen. Toch waren ze unaniem qua hun standpunt om de rit aan te passen.

      Verwijderen
  6. Weer iets bijgeleerd. Ontkurkingsrecht. En Nederlanders en Duvel? Die Heineken gewoon zijn? Jullie begeven zich op glad ijs (gisteren letterlijk). Slim gedaan Wim. Je wederhelft heeft weer niet gezien dat jij auto's kan poetsen. Hopelijk vandaag beter weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja ge kent Wim he, altijd goed kunnen uitleggen, daarin tegen is zijn handigheid iets minder getalenteerd...๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…

      Verwijderen
  7. ๐ŸŒจ️๐ŸŒจ️❄️❄️⛄️⛄️๐Ÿ™ƒ๐Ÿ™ƒ Christian

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een bak Duvel in Wims handen, dat is voor problemen vragen hรฉ ;)

    BeantwoordenVerwijderen

VERGEET NIET UW NAAM TE VERMELDEN AUB, DAT IS DAN LEUK VOOR ONS.
We danken u voor de interesse van onze blog, vele groeten uit Italiรซ. Wim & Philiep